top of page

 

Bevezetés

 

A hajót 1983-ban az olasz Ettore Santarelli tervezte. Azóta 151 hajó készült és mindegyik a Garda tó partján fekvő Bogliaco kisvárosban, a Licospars műhelyben. Ebből jelenleg ca. 50-60 egység vitorlázik, versenyzik vele Közép-Európában. A vitorlaszámokat szigorúan a gyártási sorrendnek megfelelően kapják a hajók. A legtöbb hajót az őshazájában, Olaszországban találjuk. A hajó első ránézésre egyszerű forma, mint egy felnagyított FD. A hajó összsúlya 1100 kg, ebből a kiel súlya 450-480 kg, amelynek formája bulba nélküli, lefelé egyre vékonyabb. Acélvázas szerkezetre 3mm saválló acél héj van erősítve, kizárólag az alsó felében van ólom kitöltés. Az osztályelőírás tiltja a kiel befestését, csak polírozni, pasztázni szabad. Fényesre polírozva nem algásodik, és nagyon elegánsan mutat a kikötőkben.

 

Az árbocra pillantva megállapíthatjuk, nem egy átlagos túrahajó. Az egész hajót egyszerű kialakítás jellemzi. Az első deck domború, a cockpit kényelmesen széles, hátul teljesen nyitott. A hajó tartós merevségét a gőzöléssel hajlított fabordák adják. A test üvegszálas, airex-el szendvicselt vinilészter laminált. A hajóbelső nem alkalmas kényelmes alvóhelyek elhelyezésére.

 

A hajó összsúlya méretéhez képest könnyű, ezért jolleként viselkedik a hullámokon. A hajóhoz eredetileg 2 genoa (2009-től 1 genua), 1 fock, 1 spinnacker, és egy nagyvitorla tartozik. Az árbocon két pár száling és egy jumper van elhelyezve. Osztályversenyeken 6 fő vitorlázza, akiknek (fürdőruhában mért) súlya max. 520kg lehet, ebből a három trapézos együttes súlya max. 260kg.

 

ASSO99 ADATAI:

Hossz: 9,96 m

Szélesség: 2,92 m

Merülése: 1,8 m

Súlya: 1100 kg

Kiel: 480 kg

Nagyvitorla: 30 m2

Genoa: 23,7 m2

Fock: 14,4 m2

Spinakker: 66 m2

Árboc: 12,3 m

Trapézolók száma: 3 db (max. 260 kg) Versenylétszám: 6 fő (max. 520 kg)

2022

Két felemás szezon után végre egy teljes évadot kezdhetett a flotta az idei első ranglista versennyel, ami egyből a Balatoni Évadnyitó verseny volt. A célkiűzés idén sem változott… Minél több hajót csatasorba állítani az egyes versenyeken, népszerűsíteni a ranglista versenyeket. Fontos célkitűzés volt, hogy a népes flotta, ne forgácsolódjon szét a szezon folyamán, hanem a kulcs versenyekre összpontosítson, melyek számunkra egyértelműen a pályaversenyek, alapvetően One Design Trophy További cél volt úja hajók vagy régi hajók visszavonása a versenyzés világába. Örvendetes volt, hogy újra csatasorba állt a Simo egy teljesen új legénységgel, de s rutinos Kántás Gábor vezetése alatt, valamint több versenyen is újra részt vett az Ou Sali, Csuri Zoltán kormányzásával, aki gyors egymásutánban meg is nyert a Fehérszalagot és a Kékszalagot is. A ranglista versenyeken az átlag egységszám meghaladta a nyolcat, mely meglehetősen örvendetes, hiszen így az osztály simán vette az „aktív osztály” minősítési szintet. Úgy gondoljuk, ebben a tekinteteben sikerült elérni a célkitűzéseinket. Mivel a Magyarországon fellelhető assok közül kettő kivételével mind versenyzik kisebb nagyobb mértékben, így lényeges javalást ezen a területen már majd nem várhatunk.
Az osztály másik fontos célkitűzése – évről évre – a flotta tagjainak fiatalítása, minél több fiatalt „becsábítani” az osztályba a kishajós pályafutásuk végeztével vagy már azzal párhuzamosan. Ez egy meglehetősen nehéz feladat, mert a mai gazdasági helyzetben egy teljes versenyszezon, komoly kihívásokkal jár egy fiatal versenyző számára, nem csak anyagi, hanem egyéb területeken is. Az utánpótlás bevonásban a BYC-es egységek, az Equilor és a BDO, valamint a Tomahawk tulajdonosai, folyamatos erőfeszítéseket tesznek. Az ő csapataik túlnyomó részt huszonöt év alatti versenyzőkből áll. Reméljük a jövőben más egységek is követik a példájukat.
A versenyszezon az assok életében általában az évadnyitóval kezdődik. Ez idén sem volt másként. Ekkor ugyan még kissé álmosan mozdulunk, ám akik eljönnek, azok rendre a mezőny elején végeznek, főleg kicsit frissebb a szél, mint idén is. A szezon pörgősebb része a június, ahol több ODT verseny is van. Mivel ezek mindegyike ranglista verseny is, itt lehet behozhatatlan előnyre szert tenni a vetélytársakkal szemben. Nagy szerencsénkre az idei június bővelkedett a jó szelekben így mind a csopaki, mind pedig a földvári versenyek nagy létszámot vonzottak és éles csatákat eredményeztek, szinte minden helyezésért. Az osztályon belül nagy elfogadottságnak örvend a ranglista mindenkori állása, hiszen ez mutatja meg a kitartó versenyzés, a folyamatos részévétel és folyamatos jó helyezések adta eredményt. A harmadik ODT után már magabiztosan vezetett a Majthényi „Olcsi” Szabolcs által kormányzott Fantomasso. Már csak arra kellett vigyázni, hogy a végéig meg is tartsák a pozíciójukat. A Kékszalag fáradalmait még ki sem pihenték az assoban vagy egyéb osztályban szereplő versenyzők és máris következett a Magyar Bajnokság. Idén sajnos csak magyar egységek vettek részt a Magyar Nyílt Bajnokságon, ám ezt már az időpont kitűzésekor tudtuk, mert ez az időpont nem volt megfelelő sem az német sem az olasz csapatoknak. Jövőre ezen próbálunk is változtatni. A bajnokság így is nagy csatákat hozott és hiába a több éves rutin az új vitorlák, a vízen töltött végtelen mennyiségű óra, mégsem biztosíték semmire. A verseny az utolsó pillanatig, az utolsó futamig kiélezett volt és még a tervezett 8 futamot követően is pont egyenlőség alakult ki. Végül a jobb helyezésekkel a Gyapjas Balázs kormányozta Proligy álhatott dobogó tetejére. Második lett a Fantomasso csapat és harmadik pedig Nyári Zsolt kormányozta Peecasso csapat lett. Az augusztus sajnos nem bővelkedik pályaversenyekben és ami még megrendezésre is kerül, a kiírások kapcsán tapasztalható furcsaságok miatt az assok nem indulnak. Így valójában még egy ranglista verseny maradt hátra a szezonból, a Félszigetkerülő verseny, amit szintén Majthényi Szabolcsék a Fantomasso csapatával nyerte meg, méghozzá az abszolút második helyen, még úgy is, hogy a hajógyári bólyánál tapasztalható kisebb tömörülésben volt bolya érintésük, megcsinálták a büntetésüket és még két hajót lehajráztak a nem túl hosszú szakaszon.
Elmondható, hogy az Asso99 osztály az elvárásoknak megfelelően teljesített az idei verseny szezonban. Sokszor, főleg amikor kicsit frissebb a szél, többen is könnyedén az abszolút élmezőnybe kerülnek ezzel a jövőre már negyven éves konstrukciójú hajó, ami még mindig megállja a helyét a legmodernebb karbon csodák között is. Esélyt a kormányosnak, hogy mindig oda érjen ahova vinni szeretné a csapatot és nagyon nagy élmény a fedélzetén töltött minden perc. Így volt ez idén is és ugyan még ezt a szezont elemezgetjük, de már a jövő évit várjuk!
 

2020

Amikor a 2020-as szezont elkezdtük, akkor még nem gondoltuk, hogy ez egy nem olyan év lesz a mint a többi.Vajon, ha hat ember elég sokat assózik együtt, az már közös háztartásnak számít? – tettük fel a kérdést egyre többször úgy április táján. Azután ezekkel a gondolatokkal éltünk együtt egészen június elejéig, amikor végre-valahára zöld lámpát kapott az idei évad, és a nevében második, valójában elsőként megrendezett csopaki OD Trophy fordulóval megkezdtük a 2020-as szezont.

A nehézkes kezdést követően szerencsére majd minden versenyt sikerült megtartani, így a teljes ODT sorozatot, az osztály ranglista kiírásában szereplő túraversenyeket is, és nem utolsó sorban a népes mezőnyt megmozgató Magyar Bajnokságot. Pihenésre idén kicsit kevesebb idő jutott, hiszen a kései kezdést követően szinte minden hétvégre került valamilyen megmérettetés. Sebaj, majd a télen kipihenjük magunkat, felidézve ennek az igazán sűrű szezonnak az emlékeit – van mit!

A One Design Trophy mind a négy állomása eredményesen zárult, hol több, hol kevesebb szél jutott a versenyzőknek, de mindenképpen örömteli fejlemény a korábbi évekhez képest, hogy az Asso99 osztály mindegyik fordulóban népes mezőnnyel képviseltette magát – csak így tovább! A négy verseny alapján a legjobbnak idén a Fiji csapata bizonyult Kakas Mátéval a kormánynál, többek között a sorozat összes fordulóján való lankadatlan részvételüknek köszönhetően. Második helyen a Detre testvérek hajója, az Infla Deus végzett, míg a harmadik hely idén a Fantomasso csapatáé, Majthényi Szabolcs kormányzásával.

A szezon talán legjobban várt eseménye az Országos Bajnokság volt, melyet idén a Spartacus rendezett Erdélyi Béci szokásos profizmusával, és a Fitout Zrt. hathatós támogatásával. Külön öröm volt vendégül látni a négy külföldről érkezett vendéget, köztük már – mondhatjuk – szokásos módon Luitpold bajor herceget, aki ezúttal sem hagyta otthon príma sörös hordóit. Velük együtt 16 induló küzdött a bajnoki címért, amelyet szoros küzdelem után idén (is) a Fantomasso nyert meg, Majthényi Szabolccsal a kormánynál. A dobogó második fokára az Infla Deus csapata állhatott, Detre Szabolcs vezetésével. A bronzérem végül - nagyon szoros pontkülönbséggel - a Csimborasszó csapatáé lett, Fazakas György kormányzásával.

Az idei szezonban külön öröm volt az osztály számára, hogy két új egység részvétele is állandósulni látszik a versenyeken. Egyrészt a 2019-ben még szárnyait bontogató Tomahawk ifjú csapata idénre már rendszeres résztvevője lett a regattáknak, másrészt a BDO ismét felbukkant a versenyeken, a BYC fiatal versenyzőiből verbuvált csapattal. Továbbá új gazdára talált az Asso Le Mio, akik várhatóan szintén állandó résztvevői lesznek balatoni versenyeknek. Nagyon szurkolunk mind három  csapatnak, hajrá 2021-ben is! Ezzel együtt is az osztálynak eltökélt szándéka, további hajók mozgósítása a flottában, ezáltal is színesítve és fejlesztve az osztályéletet, valamint emelni a versenyek színvonalát.

Idén a járványhelyzet miatt sajnos a Garda-tóra nem jutottunk el, de jövőre igazán izgalmas lesz Asso osztályban versenyezni idehaza, mivel július végén a Balaton ad otthont az osztály Európa Kupa versenyének, ahová német és olasz egységeket is várunk.

Összességében elmondhatjuk, hogy talán pont ez miatt a „fura szezon” miatt, az osztály versenyzései kedve drasztikusan megnőtt, és nemhogy a ranglista versenyeken, de azokon túlmenően is komoly versenyzői érdeklődést mutatkozott az egyes kupák iránt. Ezt bizonyítja, hogy még egy októberi Unitef Kupán is több asso részt vett, sőt mind a két versenynapot abszolútban meg is nyerte egy – egy asso. Továbbá egy igazi szezon záró versenyen is az almádi Köd kupán is egy asso (BDO) futott át elsőként a célvonalon, amire már nagyon régen volt példa. Szóval összességében jó szezont zártunk. Bár itt jegyezném meg, hogy még egy ilyet azért sokan nem szeretnénk 😊

Jó szelet 2021-re mindenkinek, bízzunk benne, hogy nyugodtabb vizeken hajózhatunk a következő szezonban! (Különben marad a közös lakcímkártya…)

2019

Ha idény kezdés, akkor osztályértekezlet. Ha osztályértekezlet, akkor irány a kocsma 😊 Idén sem volt ez máshogy és ugyan akkor még nem gondoltuk, de idén elég sok mindent sikerült abból megvalósítani, amit terveztünk. A legfontosabb célkitűzés idén is a flotta fejlesztése volt, újabb egységek és hajók bevonása. Ha ez mellett még sikerül fiatalokat megszólítani, akkor az pedig külön plusz. Valójában az összefoglaló végére kellene tenni, de én úgy gondoltam, hogy ez akkora jelentőséggel bír a flotta életében, hogy egyből ezzel kezdjük.

A nyár közepén két hajó is érkezett a flottába. Az első a Yuppie volt, mely kitartó, ámde hosszú tárgyalásokat követően gazdát cserélt és Kovácsi Zoli kormányzásával vesz részt a versenyeken. A másodikként érkezett a 2008-ban behozott és több szezont a parton töltött Tomahawk. Ezt a csapatot Kántás Gyula manageli, de egy teljesen fiatal gárda hajózik rajta és Sótonyi Botond kormányozza. Az assos társadalom nagy szeretettel és teljes támogatásukkal fogadta mind a két legénységet. Reméljük lesz mégy folytatás jövőre is.

Az év amúgy eléggé átlagosan indult, szokás szerint a kenesei ODT-vel. Talán annyi volt az idei évkezdés érdekesége, hogy kezdésnek egyből egy 23-25 csomós szélben kellett versenyezni a résztvevőknek. Ez kissé próbára tette az amúgy télen berozsdált mozdulatokat. Idén a flotta fejlődést mutatott az OD Trophy versenyeken való részvételben is. Idén ugyanis – szakítva az előző évek rossz hagyományaival – mind a négy ODT versenyen képviseltette magát az osztály. Igaz Kenesén csak három hajó vett részt, ám ez általában nem meglepő, mivel a kenesei verseny korai időpontja miatt általában kevés egység áll rajthoz Asso osztályban. Au új hajók késői érkezésével fontos volt, hogy csak az rúghatott labdába az ODT összesítésekben, aki minden versenyen ott volt, mert egyéb esetben behozhatatlan sok pontszámot kapott és nem tudta kiejteni az összeset ☹ Így a 2019-es évet idén is az Infla Deus csapat nyerte az ODT-k történetében immár sokadszor.

A ranglista versenyek száma idén hétre szűkült – mivel a tervek szerint sokan kiutaztak volna az EB-re. Idén Olcsiék nem vicceltek és most minden versenyt megnyertek, amin rajthoz álltak. Sőt idén már nem követték el azt a hibát, hogy kevés versenyen induljanak el, így idén már magabiztosan behúzták a ranglista győzelmet.

Az idei évben – a tavalyi utáni változtatások jegyében – aránylag korán volt a bajnokság, melyet a THE-ben tartott az osztály, az nagyon profin és színvonalasan került megrendezésre. Több év kihagyás után tért vissza ide az osztály és biztos fogunk még jönni. Sajnos csak egy nap volt, amikor jó assos szél volt, de valójában minden nap tudott a rendezőség futamot rendezni, így igazából egy jó bajnokságot tudhatunk magunk mögött.

Az idei évben örömteli volt látni, hogy idén már nem a Kékszalag volt az a verseny, ahol a bajnokságot követően a legtöbb asso elindul. Az idei év vitathatatlanul legnagyobb eseménye a németországi asso európa-bajnokság volt. Hat nemzet, húsz egysége képviseltette magát a három napon át tartó versenyen, ami idén kifejezetten változatosra sikeredett.

2018

A 2018-as év a szokásoknak megfelelően, már már mondhatni bejáratott módon, az osztályértekezlettel indult. Az idei évben talán a promóció hiányának köszönhetőn, meglehetősen kevés egység képviseltette magát az osztálygyűlésen. A feladat viszont annál több volt, mivel idén Magyarország szervezte az évi Európa-bajnokságot. Az idén új taktikával próbálkoztunk a külföldi hajók bevonására. Az Európa-bajnokságot közvetlenül a Kékszalag utánra raktuk. Azt gondoltuk, hogy jó ötlet, mert így a külföldi – elsősorban az olasz – csapatok egy út alatt két rangos magyar versenyen is részt vehetnek, valamint a szalag utáni pihenésben meglehetősen kevés a más hajóosztály versenye, így várhatóan több magyar egység is talán összeáll az EB idejére egy jó kis versenyre. Sajnos nem utólag azt láttuk, hogy nem jött be. Az olaszok idén sem jöttek el és az EB-n is az általában versenyző hajók jelentek meg. Ez nem volt jó hír. A szezonra vonatkoztatva egy-két újítást vezettünk be. Ezek alapvetően benne tagdíj fizetésre irányultak, valamint idén nem adtuk ki a legnagyobbat előre lépő csapat díját, mert lényegi változások nem történtek a ranglistákban. Kijelölésre kerültek a ranglista versenyek, melyek a tavalyihoz hasonlóan az ODT versenyek, az EB és a Bajnokság voltak. Az idei szezonban rendhagyó módon csökkentésre kerültek a bajnokság futamainak a száma, melyet az osztály, nyolc futamban maximalizált. Valamint egyhangú szavazással újra osztály kapitánnyá választotta a flotta Vadnai Tamást, akinek ezúton is gratulálunk a több éve töretlen lelkesedéssel végzett munkájához.

Az ODT versenyeken idén is 11 hajó állt rajthoz, igaz most annyi változás történt, hogy volt olyan verseny (Csopak OD), ahol egyszerre 😊. Sajnálatos módon a Füred Kupán indén sem képviseltette az osztály. Ennek idén kicsit utána kell járni, hogy miért történik ez. Így az idei OD Trophy-t magabiztos versenyzéssel az Infla Deus csapata nyerte, Detre Szabolcs kormányzásával.

Az Asso EB volt az idei év legrangosabb és egyben legnépesebb versenye. 15 egység képviseltette magát és a BYC remek helyszínnek bizonyult. Olcsiék azt ígérték az év elején, hogy idén bele húznak az assozásba és így is csináltak. Magabiztos versenyzéssel hozták az EB-t. Aztán jött a magyar bajnokság és azt is bejött nekik. Kis üröm az örömben, hogy hiába nyertek meg minden versenyt, ahol elindultak, sajnos a kelleténél kevesebb versenyen indultak és így a ranglistát – az ODT-t követően – szintén a Detre Szabolcs vezette Infla Deus nyerte meg.

 

2017

Az idei évkezdés nem tartogatott különösebb meglepetéseket. A szokásoknak megfelelően, az osztályértekezlettel indult. Az osztályértekezlet tartogatott ugyan némi meglepetést a résztvevőknek, ami abból adódott, hogy a Magyar Vitorlásszövetség új rendelkezést hozott annak érdekében, hogy erősítse a versenyvitorlázás komolyságát. Bevezetésre került az úgynevezett „Aktív osztály Státusz”, amin annyit jelentet, hogy a szövetség által összeállított kritérium lista alapján minden évben pályázatot kell benyújtani az aktív osztály státuszra. Amennyiben az adott osztály megkapja a minősítést a következő évre, akkor a következő ében jogosult Magyar Bajnokságot rendezni, valamint az szezon versenyein értékelhetők, mint osztály. Egyéb esetben csak flottabajnokságot rendezhetnek, a szövetség nem ad ki magyar bajnoki címet, illetve pl. a Kékszalagon sem értékelik őket osztályban, függetlenül attól, hogy hányan is indulnak. Az idei évben – mint gyakorló év – minden regisztrált osztály, aktív osztály státuszt kapott. Ez a rendelkezés számunkra is extra feladatott adott, mivel van a rendelkezésnek egy olyan pontja, hogy minden osztály legalább négy ranglista versenyén – nem bele értve a bajnokságukat – legalább 8 hajónak el kell indulnia. Így az Asso osztálynak is összpontosítani kellett az erejét, jobban szerveznie a versenyeken történő részvételt, valamint egyre nagyobb súlyt fektetni az utánpótlásra és az új hajók bevonására a rendszerbe.

A fentiek alapján az osztály előállt egy olyan promócióval, hogy arra alkalmas sport vagy baráti szerveződéseknek lehetősége legyen egy Assot kibérelni egy szezonra. A terv az, hogy – várhatóan – ezeket a parlagon heverő hajókat későbbiekben meg is vásárolják és folyamatosan részt vesznek a verseny szezonban. Kezdetben több jelentkező is akadt, ám végül senki sem bizonyult eléggé elszántnak, hogy végig vigye a folyamatot és managelje az évet. Így sajnálatos módon ilyen módon nem tudott bővülni a flotta.

A kijelölt ranglista versenyek nagyjából a szokásosak voltak. Az ODT versenyek, a szalag, a Félszigetkerülő, valamint egy MVSz verseny és természetesen a Bajnokság. Az ODT versenyeket.

Az ide szezon változékony intenzitással folyt. Az ODT versenyeken összesen 11 hajó vett részt több hullámban így sajnos egyszerre ennyien sosem álltak rajthoz. A ranglistán összesen 16 hajó képviseltette magát. Legtöbben természetesen a Magyar Bajnokságra jöttek el, 14 magyar és egy német egységgel zajlott a bajnokság. A legnépesebb túrverseny természetesen idén is a Kékszalag volt.

Az OD Trophy-t kitartó versenyzéssel az Infla Deus csapat nyerte, Detre Szabolcs kormányzásával. Sajnálatos módon csak három versenyen képviseltette magát a flotta. Az augusztusi füredi állomás nem tartott érdeklődésre számot, így ott az Assok nem indultak.

A Magyar Bajnokságnak idén Balatonföldvárra adott otthont, melyet a Litkey Farkas vezette Asso Le Mio csapat nyert meg.

Az idei ranglista versenyt, nagy csatában az Infla Deus Csapata nyerte meg. Itt idén valóban nagy csata volt, végül is az utolsó ranglista verseny a Félsziget-kerülő döntötte el a Ranglista sorsát, ahol nagy csatában négy pont különbséggel zárt az Infla Deus a Fantomasso ellenében, így 3.2 pont előnnyel tudták megszerezni a ranglista elsőséget.

Az év kemény csatáit a flotta egy igazán színvonalas szezonzáró rendezvény keretében ünnepelte meg, illetve ünnepelte a győzteseket.

December elejére is tartogatott még meglepetést még az év, ugyanis egyedülálló módon a Szövetség bejelentette, hogy nem tud a 2018-as Európa-kupa időpontjában helyet biztosítani a flottának a szövi területén, így gyors tárgyalások lebonyolítását követően a BYC lesz a helyszíne a jövő évi EB-nek.

2016

 

A 2016-os szezon rendhagyó módon indult. Az előző évek tendenciái láttán, az osztály több tagjában megfogalmazódott az a gondolat, hogy ha nem vagyunk képesek megújulni, akkor szép lassan, de biztosan elsorvad az osztály. Már az évad megkezdése előtt kisebb “szervezkedés” indult és számos osztály formáló intézkedés született.

A teljesség igénye nélkül:

  • Új osztály kapitányt választott az osztály Vadnai Tamás személyében

  • Az új osztály kapitány egy komplett programot tett le az asztalra, mely minden elemében az osztály megújulását és újra szervezését hordozta.

  • Lett az osztálynak egy Titkára - Baráth (Bigi) Gábor személyében

  • Megújult a honlap, és lett egy facebook oldalunk is, - amit Kántás Gyula irányítása mellett - az egész szezon alatt aktívan használt az osztály

  • Ennél is fontosabb, hogy lett az osztálynak egy szponzora, a DELL Magyarország személyében.

  • Ebben az évben először pénzdíjas lett a ranglista verseny.

  • Mindezek mellett bevezetésre került az osztály tagdíj is, mely hajónként évi harminc ezer forintban került megállapításra.

A tervezett program lépések láttán több személyes felajánlás is érkezett. Volt aki a web oldal költségeit vállalta át, Csuri Zoli pedig felajánlt egy Tuss-Sail spinakkert, a ranglistán - a tavalyi eredményéhez képest - legtöbbet előre lépő hajó legénységének. Már csak a futamok utáni ingyen sörökre vártunk felajánlást… de az sajnos nem jött meg :(

A szezon elején egy új játékszabály is megjelent a Vitorlás Szövetség által kezelt játéktéren, miszerint is, ahhoz hogy egy osztály következő évben bajnokot állíthasson, legalább 5 olyan versenyen kell részt vennie - az osztálynak -, melyen legalább 8 hajója elindul. Ebből egy lehet a saját a bajnoksága. Ha ezt nem képes megoldani, akkor osztálynak ugyan osztály marad, de a következő évben csak flotta bajnoki címet szerezhetnek a tagok.

Az évad folyamán az osztály jól teljesítette a vállalásait, annak ellenére is, hogy a kerekedi OD-n - szél hiány miatt - sajnos egyetlen futamot sem tudtak megtartani.

Ezt a hiányunkat pótoltuk a Kékszalagon, ahol a csapat jó tempóban rohant végig. Az osztályból elsőként a Fantomasso - Majthényi Szabolcs kormányzásával - haladt át a cél vonalon, alig több mint tizenkét és fél órával a rajtot követően. Az abszolút harmincöt hajóból tíz asso volt. Ez pedig majd nem harminc százalék :) A mezőny kiegyensúlyozott teljesítményét mutatja, hogy - az említett tíz hajó - az egész napos kergetőzést követően, fél órán belül futott be.

A szezon közepére jött az első rossz adat, miszerint is, hogy az osztály titkára nem teljesít valami jól, így az osztály kapitány úgy döntött, hogy új titkárt keres. Detre Zsolt ajánlására kérte fel Földházi Krisztinát, aki nem csak az Asso osztály lelkes versenyzője, de kishajós körökben is otthonosan mozog és számos kapcsolattal rendelkezik, melyet jól tudott kamatoztatni a szezon során és teljes mértékben beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Földváron is új kezdeményezés ütötte fel a fejét. A MET Kupa és a Spari Kupa együttes győztese külön díjazásban részesült, melyre akkor volt lehetősége egy osztálynak, ha mind a két kupán legalább hat hajója elindult. Kriszta ennek a megszervezésével (is) igazolta, hogy jó választás volt ☺ Ezt a díjat a Vadnai Tamás vezette BMW Sailing Team hozta el.

A 2016. évi Magyar bajnokságot tizenhárom magyar és kettő német hajó részvételével rendezték meg, melyet nagy csatában - az utolsó hátszeles szakaszon elért jó helyezésével, - a Fantomasso csapata nyert meg. Ezek után az egész éves verseny szereplésüket megkoronázva, az Asso Európa-bajnoki címet is elhozták Németországból. Ők voltak az a csapat, akik minden olyan versenyt megnyertek, amin elindultak, így nem meglepő módon az év végi összesítéskor ők végeztek a ranglista tetején.

A szezon folyamán kiegyensúlyozottan versenyzett még a Csimborasszó csapata, ifj Fazakas György kormányzásával, akik nagy csatában szerezték meg a második helyet a Detre Szabolcs vezette, Infla Deus legénysége előtt.

Az évad újoncai vitathatatlanul a Dr. Kakas Máté által újra élesztett Fiji csapata volt, akik nagyon nagy lelkesedéssel vágtak neki a Kékszalagnak és az azt követő versenyeknek. Az újnak éppen nem mondható vitorláik és több technikai problémájuk ellenére is, általában kiegyensúlyozott vitorlázással a mezőny közepén vitorláztak. Mivel csak a szezon közepén csatlakoztak be, így sajnos a ranglista alakulásába nem szólhattak bele. Reméljük a 2017-es szezont ugyan ilyen lelkesedéssel fogják végig vitorlázni.

2015

 

A magyar flotta hajóinak számában és tulajdonosaiban, ebben az évben minden változatlan maradt. Az élmezőnyben egy lényeges változás történt; Szilvássy Attila kiszállt a Peecasso hajóból, a kormányrudat Nyári Zsolt vette át.

Az élmezőnyben többen vásárolnak új vitorlákat, elsősorban One Sail márkát, de a BMW team szakít a 15 éves hagyománnyal és North vitorlára vált.

A tavaszi osztálygyűlés meghatározta, hogy növeljük nyolcra a ranglista versenyek számát, de a pontozási szisztéma változatlan maradjon.

Ebben az évben nem utazott külföldi versenyre egyik magyar egység sem. Sajnos, az előző leállt csapatok, továbbra is parton voltak. A ranglista versenyekre általában a szezon első felében 5-6 hajó, később csak 4 hajó állt rajthoz. A Kékszalag és az OB továbbra is kedvelt versenyek, de idén itt is csökkenés mutatkozott.

A Kékszalagnak 8 Asso vágott neki, amelyek közül a Fantomasso  szerepelt a legjobban, a hagyományos hajók közül a negyedik, abszolútban a 13. helyen futott a célba.

Újra a Magyar Flotta volt a házigazdája az Euro kupának. A versenyt augusztusban, Balatonfüreden, az OB keretében, az MVSZ rendezte meg. Két német hajó érkezett a versenyre, régi vitorlás barátunk Luitpold Bajor Herceg, és egy újonc hajó, többségében hölgyekből álló a csapattal.

A gyenge szelek miatt csak öt futamot tudtak megrendezni. A BMW team (korm: Vadnai Tamás) nagyon egyenletesen hozta a jó helyezéseket,    és megérdemelten nyerte, első ízben az EU kupát és második alakalommal a Magyar Bajnokságot. Meglepetés volt, hogy a mindig esélyes Fantomasso az első futamot megnyerte, de utána sebességi problémával bajlódva a 9- ik helyre esett vissza. Második az Asso le Mio (korm: Litkey Farkas), harmadik a Peecasso.

Az éves hazai ranglista és az OD Trophy győztese – első alkalommal – a Peecasso csapat (HUN-139 k: Nyári Zsolt 

 

 

2014

 

A tavaszi osztálygyűlés megváltoztatta a rangsor eddigi szabályait. Tíz verseny helyett csak hét verseny számított be, továbbá a pontozás is változott. Ezenfelül sok újdonságot hozott az év, több hajó is részt vett a Gardai tavon rendezett EB-n újszerű megoldással, azaz kint béreltek hajókat. Először húzták ki külföldre Olcsiék a Fantomassot, jól is szerepeltek, elhozták a bronzérmet az „oroszlánbarlangból”.

A magyar flotta hajóinak számában és tulajdonosaiban, ebben az évben minden maradt. A legénységek összetételében viszont változások történtek, például Tuss Miki abba hagyta az Assozást, így az Ou Sali-ban a kormányrudat Csúry Zoli vette át, aki egyre jobb eredményeket  produkált, az OB-n futamot is tudott nyerni, majd az utolsó versenyen második helyezést ért el, továbbá az éves rangsorban csapatával, az előkelő hatodik helyet szerezte meg.

Sajnos, különböző okok miatt, több csapat leállt, remélhetőleg csak átmenetileg. Így a 21 hajóból álló magyar flotta a következőkép tevékenykedik: a versenyekre 4 hajó nem jön soha, 6-an csak igen ritkán, idén leállt 3-hajó, az aktív hajók száma 8 –ra apadt.

Jövőre EB-t rendezünk, így várhatóan javulni fog a helyzet, elindul egy aktívabb tendencia.

De nézzük az aktívak mit csináltak:

A Kékszalagnak 10 Asso vágott neki, amelyek közül a VOODOO szerepelt  a legjobban, a hagyományos hajók közül a harmadik helyen, abszolútban a 12. helyen futott a célba, az igen zord időjárású versenyen.

 

Nagy csatát hozott az OB, amit idén Füreden rendeztek az MVM és a BMW támogatásával. A verseny rangját emelte két német hajó vendég szereplése, habár Luitpold Bajor herceg az új  (GER-151)  hajójával nagyon lassú volt, így az utolsók között végzett. Később az EB-n derült ki, hogy mi volt a fék; a hajó oldalán és alján gyárilag felragasztott Bajorország zászlaját alkotó fólia szép lassan levált, felhólyagosodott és szakadozott. A tíz futam alatt végig nyílt volt a verseny, hat hajónak volt esélye a dobogóra, sőt a bajnoki cím elnyerésére is. Az utolsó futam erős ÉNY-i szélben zajlott. Az erősen pöffös szélben a futam során erősen váltakozott a hajók helyzete. Az utolsó hátszélben a Detre csapat az Infla Deus hajójukkal bravúros vitorlázással nyerték a futamot, így - immáron ötödik alkalommal- övék lett a bajnoki cím. Második az Asso le  Mio (korm: Litkey Farkas), harmadik a Fantomasso (korm: Majthényi Szabolcs).

 

Az EB-t a Garda tavi Brenzone-ban rendezték az olaszok, amelyre három magyar egység utazott ki. A Fantomasso, mint már emlitve volt, a saját hajóval, a Petrányi és a Detre csapat bérhajókkal álltak rajthoz.

A nyolc futamot végig jó szelekben tudta lefutni a mezőny. Az EB  győztese egy fiatal olasz csapat kormányos Fabiano Cappucini, második a rutinos Pierluigi Omboni, harmadikok Olcsiék, ötödikek Petrányiék, kilencedik a Detre csapat.

 

 

Az éves hazai ranglista győztese – első alakalommal – a BMW csapat (HUN-134 k: Vadnai Tamás )

 

 

2013

 

Egy nagyon szomorú eseménnyel indult az év. Az Asso magyar flotta egyik meghatározó egyénisége, Timár Péter (Timú) január végén váratlanul meghalt. Nagy veszteség érte az egész vitorlás társadalmat. Ő volt a Velencei tavi utánpótlás nevelés fő alakja, és a tavalyi bajnok, Yuppie hajó csapatának motorja.

 

A tél nagyon hosszúra nyúlt és ez éreztette hatását a szezonkezdésnél.

A fogyatkozó részvétel tendenciája folytatódott ebben az évben is. A hétvégi kétnapos versenyeken általában 5 hajó állt rajthoz. Viszont a külföldi versenyre utazás lendületet kapott.

A Kékszalag előtt megint ment az MVSZ kirekesztő hozzáállása az Asso hajók tekintetében, de végül az osztály protestálására engedték elindulni trapéz nélkül az Assokat. De ekkorra már elment a kedve a többségnek és csak három hajó vett részt a versenyen.

 

A közkedvelt pályaversenyeken 8-10 hajó is ott volt. A legnépszerűbb idén is a Magyar Bajnokság volt, amelyen 15 magyar és 2 német (Luitpold Bajor Herceg és a női hajó k: Annina Wagner) csapat nevezett. A versenyt az MVSZ rendezte Balatonfüreden, augusztus első hetében.

A tízfutamos versenyen a nyári kánikulában végig kisszeles futamok voltak. A Fantomasso (HUN-104) k: Majthényi Szabolcs 6 első helyezéssel fölényesen nyerték el a Bajnoki címet. A második és harmadik helyért szoros volt a küzdelem a Peecasso-Grid (HUN-139) k: Szilvássy Attila, az Infla Deus (HUN-133) k: Detre Szabolcs és a BDO (HUN-127) k: Bartos Zoltán között.

 

Az Olasz Bajnokságot augusztus 22-25 között rendezték a Garda tavon Bogliaco-ban, amelyen egy magyar egység állt rajthoz, akik az erősszeles futamokban jól helytálltak, így a Peecasso csapat a kiváló 2. helyen végzett, az erős mezőnyben.

 

Az EB-t Németország rendezi a Chiemsee-n. A versenyre négy magyar és egység utazik ki, akik elhozzák az első négy helyezést.

A szoros versenyben az Európa Bajnok a Detre Szabolcs kormányozta Infla Deus (Hun-133) hajó. Második Vadnai Tamás BMW (HUN-134), harmadik, Majthényi Szabolcs a Sasso hajóval.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - tizedszer - az INFLA DEUS (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

2012

 

A magyar flotta hajóinak számában nincs változás, de tulajdonos váltások történtek: a Rock me Baby-t (82) a Lovas család vásárolja meg, és rendszeresen részt vesznek a versenyeken. A Challenger-t (124)  Hermann Tibor veszi meg, és Fűzfőre viszi, de csak egy-két túra versenyen indulnak.

 

A Kékszalagnak 15 db Asso vág neki, amelyet Detréék nyernek az Infla Deus (133) hajóval.

 

 

Ebben az évben a magyar flotta a házigazdája az Euro kupának, amelyet az augusztusra, a Koloska Marinában tervezett OB-val együtt rendeznek meg.

 

A versenyekre általában 7-9 hajó megy el, az Euro Kupán, ill. a Magyar Bajnokságon viszont, a magyar flotta történetében a legnagyobb számú a részvétel, 21 hajó állt rajthoz. A verseny rangját megnövelte, a négy német Asso csapat indulása. Érdekesség volt, hogy Luitpold Bajor Herceg egy teljesen új hajóval érkezett, amely a 151-ik elkészült Lievi hajó, továbbá egy német női csapat is jött a 144-es hajóval.

 

A megrendezett 8 (6 közepes-, 1 gyenge-, és 1 erős-szeles) futamban, a magyar bajnoki címet, szoros versenyben a Yuppie (HUN-142 korm: Nyári Zsolt) nyerte meg. Második a Fantomasso (HUN-104) korm: Majthényi Olcsi, harmadik az Asso le Mio (HUN-145) k: Litkey Farkas

 

Ebben az évben senki nem utazott külföldi versenyre a flottából.

 

Az éves hazai ranglista győztese – első alakalommal – a Fantomasso csapat. (HUN-104 k: Majthényi Szabolcs ) A csapat egyúttal az OD Trophy győztese is.

 

 

 

2011 –es tavaszi osztálygyűlés úgy határoz, hogy az OB-t ismét Balatonföldvárra szervezi. Továbbá a Bajnokságig minden hajótulajdonos rendelkezzen érvényes Felmérési Bizonylattal. Végül ezt a rendezőség nem ellenőrizte, úgy vélte, mindenkinek lelke rajta.

A flotta hajóinak számában nincs változás. Egyre többen az élmezőnyből kevés versenyen indulnak, a régi, megszokott csapattal csak a Bajnokságra koncentrálnak, nem akarnak új embereket betanítani.

Sokan új vitorlákat vásárolnak, így a mezőnyben tovább gyorsulnak a hajók. A versenyeken általában 8-10 hajó áll a rajthoz, a Magyar Bajnokságon viszont 18 hajó vesz részt.

A hagyományos Kékszalagon - tíz év után - engedélyezi az MVSz az Assok részvételét, de csak abszolútban értékelve, és természetesen trapéz használata nélkül, 7 fős legénységgel.

A Magyar Bajnokságot augusztus első hetében a Spartacus SE rendezi Balatonföldváron. A megrendezett 10 (4 gyenge-, 1 közép-, és 5 erős- szeles) futamban, a magyar bajnoki címet az Infla Deus (HUN-133 korm: Detre Szabolcs) nyeri el. Második a Peecasso-Grid (HUN-139) korm. Szilvássy Attila, harmadik a Fantomasso (HUN-104) k: Majthényi Szabolcs A versenyre a Bajor herceg, Luitpold von Bayern (GER 141) is eljött.       Az EB-t a Garda tavon, Acquvafresca-ban rendezik, amelyre 2 magyar  hajó utazik ki. Legjobban a (140) SIMO (Kántás Gábor) szerepel 8., a BMW Sailing Team (Vadnai Tamás) csapat 10. helyezést éri el, a 18 –as mezőnyben.

Az éves OD Trophy győztese a BMW Sailing Team (Vadnai Tamás) csapat Az éves hazai ranglista győztese – első alakalommal - a YUPPIE(HUN-142 k: Nyári Zsolt )

 

 

2010 –es tavaszi osztálygyűlés úgy határoz, hogy a light genuákra a moratórium tovább tart, azaz a „vastag” génuák csak az OB –től kezdve kötelezőek, amelyet ezúttal Balatonföldvárra szervez az osztály.

 

Tavasszal az első versenyen rajthoz állt, a télen felújított Pimasso hajó (HUN-72) Jeney György irányításával. A többi csapatokban a kormányosok tekintetében nincs változás. A legénységek is csak csekély mértékben módosulnak. A korábbi években az élmezőnyhöz tartozó Rock me baby sajnos egész évben parton maradt, viszont a szezon vége felé életre kelti Márton Balázs, a tíz éven keresztül parton veszteglő HUN-001- es Passione hajót, és indulnak vele több versenyen.

 

Sokan  új vitorlákat  vásárolnak,  így  a mezőnyben  gyorsulnak  a hajók.  A versenyeken általában 8 hajó áll a rajthoz, a Magyar Bajnokságon viszont 18 hajó vesz részt.

 

A Kékszalagot a Fantomasso csapata nyeri.

 

Az EB-t, júliusban, Németország, Travemünde-ben, a Balti tengeren rendezi, amelyre 2 magyar egység utazik ki.

A német bajnokságot is itt rendezik, az EB előversenyeként, amelyet a magyar, Vadnai csapat hibapont nélkül, fölényesen megnyert.

Az EB 8 futamán majdnem végig erős szél volt, igazi tengeri időjárás. A verseny a Travemünder-Woche keretében volt megrendezve, de nagyon kevés Asso hajó állt a rajthoz, mivel ezen a területen nincs helyi Asso flotta. Magyar egység a bajnok, az INFLA DEUS (HUN-133) csapat (korm: Detre Szabolcs) fölényes győzelmével.

Kiválóan szerepel a másik magyar hajó is, a BMW (HUN-134) csapat, Vadnai Tamás kormányzásával, akik a König Ludvig Dunkel (GER141 korm: Luitpold von Bayern) előtt, biztosan szerzik meg az ezüstérmet.

 

A Magyar Bajnokságot 10 futamban, közepes és gyenge szélviszonyok közepette, augusztus közepén, a Spartacus SE rendezi Balatonföldváron. A versenyre a Bajor herceg, Luitpold von Bayern (GER 141) is eljött.         A magyar bajnoki címet, Majthényi Szabolcs kormányzásával, a Fantomasso (HUN-104) nyerte el. Második az Asso le Mio (HUN-145  korm: Litkey Farkas), harmadik az Infla Deus (ex ERSTE) (HUN-133  korm: Detre Szabolcs).

 

Az Olasz Bajnokságot augusztus végén rendezték a Garda tavon Bogliaco- ban, amelyen egy magyar egység állt rajthoz, akik az erősszeles futamokban jól helytálltak, így a Peecasso-Grid csapat az előkelő 5. helyen végzett, a 16 hajóból álló mezőnyben.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - kilencedszer - az INFLA DEUS (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

2009 –es évben újra EB-t rendezett az osztály a Balatonon.

 

Ebben az évben változások történnek a magyar flottában: A Rock me baby kormányosa Adorján Csaba lesz.

A Habágyút megvásárolja Jeney György és Pimasso névre kereszteli, de versenyen egyenlőre nem indulnak.

A flotta technikailag erős fejlődésnek indul, sokan új vitorlákat vásárolnak, amelynek az eredménye, hogy kiegyenlítetté válik a mezőny. Megjelennek az új szabálynak megfelelő „vastag” 1-es génuák.

A versenyeken általában 9-11 hajó áll a rajthoz, a Magyar Bajnokságon közel 20 hajó vesz részt.

 

A Magyar Bajnokságot 8 futamban, jó szélviszonyok közepette az MVSZ rendezi Balatonfüreden. A versenyre egy olasz hajó (Stefano Novati    ITA

136) is eljött. A magyar bajnok, Litkey Farkas kormányzásával, az Asso le Mio (HUN-145). Második a Pecasso Grid ( HUN-139 korm: Szilvássy Attila), harmadik a ERSTE (HUN-133 korm: Detre Szabolcs).

 

Az EB-t, szeptemberben, Balatonfüreden a BYC rendezi, amelyre 15 hazai és 4 olasz hajó nevez be. A 7 futamos versenyen nyolc hajó van versenyben a dobogós helyekért. Az Európa Bajnokságot a Yuppie  (HUN-

142 korm: Nyári Zsolt) magabiztosan nyeri, a két első futam megnyerésével, majd további jó helyezésekkel. A további 5 hajó nagyon szoros csatában, pár pont különbséggel követték egymást. Az ezüstérmet az „újonc” Equilor (HUN-126 korm: Németh Botond) hajó nyeri, a bronzérmet az Ou Sali (HUN-93 korm: Tuss Miklós) hozza el.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - most már nyolcadszor - az ERSTE (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

 

2008–as         áprilisi   osztálygyűlés   úgy   határoz,   hogy   az   OB-t  elviszi  saját rendezés-ben Balatonlellére.

 

Ebben az évben változások történnek a magyar flottában:

  • A Vivasso-t (127) megvásárolja Gerendy Zoltán, BDO névre kereszteli, és Balatonfüredre, a BYC klubba viszi. A csapat a korábbi, többszörös bajnok Eliott 770 tagjaiból áll össze, Bartos (Tockos) Zoltán kormányzásával.

  • Az Inkasso-t (HUN-126) megvásárolja Szécsényi Bálint, és Equilor névre kereszteli.

  • A Rock me baby-nek új kormányosa van: Gyenese Balázs.

  • Megalakul az első női csapat, amelyet Magyar Vilma szervez. A Fiji (HUN-63) hajót bérlik, és Dokyard Ladies Sailing Team néven versenyeznek.

  • Megérkezik a 21-ik, Asso a Balatonra. A GER-101 hajót Vörös Balázs megvásárolja, és Boglári kikötőbe viszi.

 

 

Az első Kenese-i versenyen sokan indulnak. Ott vannak a mezőnyben az előző év őszén, egy orkánszerű viharban a parton leborult, és nagyon összetört hajók, szépen kijavítva, megújulva; az Asso le Mio (különben a verseny győztese) és a Rock me Baby.

 

A Kékszalagot a BMW csapata nyeri.

 

A     Magyar     Bajnokság     Balatonlellén,     mindenki    megelégedésére, 8 futamban, jó szélviszonyok közepette, jó szakértelemmel lett megrendezve. A versenyre két német hajó is eljött, Luitpold Bajor herceg és Kai Krausse, (az őszi Chiem-See EB főrendezője).

A magyar bajnok ismét a Fantomasso (HUN-104), a többszörös FD világbajnok Majthényi Szabolcs vezérletével.

Második a Pecasso Grid ( HUN-139 korm: Szilvássy Attila), harmadik a Yuppie (HUN-142 korm: Nyári Zsolt).

 

Az EB-t októberben (első alkalommal Németországban) a Chiem-See-n rendezik,  amelyre  3  magyar  hajó  utazik  ki.  Az  Assozás  történetében

 

 

először, külföldön magyar egység a bajnok, az ERSTE(HUN-133) csapat (korm: Detre Szabolcs) fölényes győzelmével.

Kiválóan szerepel egy másik magyar hajó is, a BMW (HUN-134) csapat, Vadnai Tamás kormányzásával, akik a König Ludvig Dunkel (GER 141 korm: Andi Plettner) mögött, illetve a svájci Silvio Müller és a német  Poldo Frickel (különben 49-es menő) előtt, a bronzérmet szerzik meg.

 

Az EB-n az Asso olasz vezetősége egy technikai meeting-et szervez, ahol az összes nemzet képviselve van. Határozat születik több szabálymódosításra, ahol az egyik lényeges döntés, hogy 2009-től  eltörlik a 2-es Genua-t, azaz csak az 1-es, „nagy” Genua engedélyezett, amelyet csak erősebb anyagból lehet készíteni. A korábban gyártott, super –light genuák 2009-ben még használhatóak, de 2010 évtől csakis az erősebb anyagból készült Genua lehet a fedélzeten.

További döntés, hogy az EB-t 2009 -ben, a magyar flotta rendezheti.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - most már hetedszer - az ERSTE (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

 

2007–es áprilisi osztálygyűlés úgy határoz, hogy az eddigi osztálykapitányi és osztálytitkári szervezeti felépítést, azonos súlyú 3  tagú  osztályelnökséggé változtatja.

Van változás a flotta összetételében, a Challenger-t (124) megveszi Hollósi Gábor.

Az Olasz Bajnokságot nagyon kora tavaszi időpontban rendezték a Como-i tavon, amelyen két magyar egység állt rajthoz. Az erősszeles futamokban jól helytálltak a magyarok, így a Peecasso csapat a kiváló 2., míg  a Picabo csapat a 8. helyen végzett a 21 hajóból álló mezőnyben.

 

A Magyar Bajnokságot ismét Füreden az MVSZ rendezi. Két fiatal olasz egység is résztvevője a versenynek. Az első két napon a futamok nagyon jó, erős szélviszonyok közepette zajlanak. A 9 futamra kiírt sorozatból végül csak öt futamot képes megrendezni, a tétova versenyvezetőség. Rengeteg óvás borzolja a kedélyeket. Végül az utolsó futamot a Yuppinak

(142) k: Nyári Zsolt sikerül megóvnia, amit törölnek, így megnyeri a Bajnokságot pontazonossággal a Peecasso előtt. Harmadik egy ponttal lemaradva a Fantomasso.

Az EB-t a Garda tavi Salo öbölben rendezik, amelyre 5 magyar hajó utazik ki. A végső eredményt tekintve nem szerepelnek jól a magyar hajók. Minden egység több betli futamot gyűjt be. Érdekessége volt a versenynek, hogy bemutató jelleggel a mezőny előtt három perccel elrajtolt egy forradalmian átalakított asso, amelyet bulbás kiellel, top genackerrel, és 5 fős legénységgel szereltek fel. A próbálkozás nem aratott nagy sikert.

 

A német bajnokságot megint a Chiem-See-n rendezik, amelyet a Vadnai csapat hibapont nélkül, fölényesen megnyert.

 

Az Európa kupában a (139) Peecasso k: Szilvássy Attila. a 6. helyet, míg a (123) Picabo k: Dr. Kovács János  a 7. helyet szerzi meg.

 

Az idény utolsó érdekessége volt, hogy a (104) Fantomasso k: Majthényi Szabolcs új Kenese-Keszthely rekordot futott, amely most már 3 óra 41’

 

Az éves hazai ranglista győztes a (133) ERSTE k: Detre Szabolcs

 

2006 –os évben újra EB-t rendezett az osztály a Balatonon. A verseny szervezésének újszerűségét az okozta, hogy a magyar rendezők a külföldi (olasz) hajókat transzportálták oda –vissza. Indult egy svájci hajó az olaszokon kívül, de sajnos a németektől és osztrákoktól nem volt résztvevő. Az Európa Bajnokság június utolsó, illetve július  első napjaiban került megrendezésre, amely kiválóan sikerült úgy a vízen, mint a parton. Az EB-t az Assozás történetében először, magyar egység nyerte, mégpedig a Peecasso (HUN-139) csapata (kormányos Szilvássy Attila).

 

A német bajnokságot ezúttal a Chiemseen-rendezték, amelyre a (HUN-

134) Ultramed- Vadnai testvérek csapata utazott ki, és az előkelő  3. helyet szerezték meg.

 

A Magyar Bajnokságot Füreden az MVSZ rendezi, jó szélviszonyok közepette. A (104) Fantomasso k: Majthényi Szabolcs magabiztosan megnyeri a 12 futamban lezajlott OB-t, második a (139) Peecasso. Harmadik a (142) Yuppie.

 

Ősszel újabb Asso érkezett a Balatonra. Kántás Gábor megvásárolta a jó hírű Simo (ITA-140) hajót, amellyel a Centomiglian elindulnak, és  az olasz menőkkel kiegészített csapattal, a kiváló 7. helyet szerezték meg. Majd ezt követően hazahozza a hajót, és Füredre az MVSZ telepre viszik.

 

Az 2006 éves hazai ranglista győztese a (139) Peesacco k: Szilvássy  Attila

 

 

2005 –ös év elején újabb Assók érkeznek a Balatonra. Faragó Gábor márciusban az Atter-See-ről megvásárolja a 123-as hajót, Picabo névre kereszteli és Földvárra viszi. Így megalakul az első Szpari csapat, amely a következő: Kovács János, Ambrózy György, Faragó Gábor, Mészáros Ákos, Dergács Kristóf, Szeremley László. Április 9-én érkezik meg a 18-ik Asso. Homola Szabolcs vásárolja meg a 111-es Ing-Lease l’amante korábban Cioccomenta nevű hajót, FMC Consulting nevet kapja és Füredre viszi. Másnap fut be ugyancsak Füredre a 19-ik hajó. Dr. Fonyó Károly vásárolta meg és hozta be a 142-es L’Amantasso-Ing-Lease, korábban Mediatel nevű hajót. A hajó Yuppie Revans nevet kapja.

Az Európa Bajnokságot május elején Svájc rendezi, a Bieler-See-n, amelyen csak Detréék vesznek részt a (133) ERSTE nevű hajójukkal. Jól szerepelnek, és a BRONZ éremmel térnek haza. A csapat igazi válogatott, mivel ott van a Peecasso hajóból Petrányi és Szaplonczay is. A német bajnokságot ismét Stanbergban rendezik, amelyre a (143) Csimborasszó Fazakas György csapata utazik ki, és az előkelő 4. helyet szerzik meg. Az első szezonjuka vitorlázó Picabo, nagyszerű vitorlázással megszerzi a 3. helyet a Gorla-n.

A Magyar Bajnokságot Kenesén rendezik, jó szélviszonyok közepette. A futamok többsége közép és erős szelekben zajlik. Két külföldi, német hajó is részt vesz a versenyen; a 110–es és 118-as. A (134)APC k: Vadnai Péter nagy fölénnyel megnyeri a Bajnokságot a (142) Yuppie Revanche- k: Nyári Zsolt előtt. Harmadik a (82) Rock Me Baby k: Rick Gergely.

Az olasz bajnokságot Gargnano-ban rendezik, amelyre 4 magyar hajó utazik ki. Nagyon jól szerepel a (139) Peecasso k: Szilvássy Attila csapat, megszerzik a 2. helyezést. Az (134)APC a 8-ik, a (82)Rock me Baby 9-ik, és az idén újonc (123) Picabo a 22-ik helyezést éri el a 25 –ös mezőnyben.

 

Az éves hazai ranglista győztes a (134) APC k: Vadnai Péter

 

2004 –es évben nincs különösebb változás a flotta összetételében.

A hajó nevek és kormányosok változnak egy-két helyen:

A Blue Curasso(134) A.P.C. névre változik. Az elender hajó (133) EUROWEB-re változik. Az Asso Le Mio ban Litkey Árpád ül a kormánynál. A német bajnokságot ezúttal a Chiem-See-n rendezik, amelyet Detréék szoros küzdelemben nyernek meg az Euroweb nevű hajójukkal.

A Magyar Bajnokság nagyon rossz szélviszonyok közepette zajlik, több futam elmarad. Végül az utolsó futamot a Peecassonak sikerül megóvnia, amit törölnek, így megnyeri a Bajnokságot az Euroweb előtt. Harmadik a Proligy (Dolmányos Gábor)

Az EB-t Gargnano-ban rendezik, amelyre 6 magyar hajó utazik ki. Legjobban az (133)Euroweb (Detre Sz.) szerepel 6., de jól megy még a Peecasso csapat 8. és a Rock me Baby 11. helyezést érnek el a 30 –as mezőnyben.

Az Európa kupában az Euroweb a 2. helyet szerzi meg.

Az éves hazai ranglista győztes a (133) Euroweb k: Detre Szabolcs

 

 

2003-as év elején több változás történik a mezőnyben:

a listavezető Yuppie (133) hajót Detre testvérek megvásárolják Fonyó Károlytól, Kenese MP-ba viszik és nevét  ELENDER-re változtatják.

A Caipirinha (63) is tulajdonost vált, Klaus Gerasch eladja Lepp Gyulának aki szintén Kenesére viszi. A hajót Budafoki Róbert bérli, aki FIJI nevet  ad a hajónak. A Fiji hajó kormányzására több változás után Litkey Bencét kérik fel. Az Asso le Mio (145)- ban Eszes Tamást Litkey Botond váltja a kormánynál.

A Rock Me Baby (82) hajót Rick Gergely az élmezőnybe kormányozza. A Német bajnokságot a Peecasso (139) (Szilva) biztosan megnyeri.

A Magyar Bajnokságot ismét biztosan nyerik Detréék az Elender (133) hajóval. Második a (139)Peecasso, harmadik a (82)Rock me Baby ( Rick Gergő)

Az EB-t a Garda tavi Malcesine-ben rendezik, amelyre 7 magyar hajó nevez be. A Peecasso (korm: Szilvássy Attila) nagy formában vitorlázik és megszerzik az EZÜSTÉRMET.

Az éves ranglista győztes a (133) Elender k: Detre Szabolcs

 

 

2002 májusában újabb hajó csatlakozik a Magyar Flottához. A 127-es számú Vivasso Németországból került új tulajdonosához, Tóth Andráshoz. Kormányosa Gyenes Ákos. Már 16 hajót számlál a Magyar mezőny! Újabb tulajdonosváltások történnek: Az Assolutát (92) megvásárolja Dolmányos Gábor, és PROLIGY névre kereszteli. A Compasso (72) hajó Kenese MP-ba kerül Habóczy László és Stanga Gyula tulajdonába, akik HABÁGYÚ névvel látják el, és Kelemen Tamást (Kelot) kérik fel kormányzásra. A Chrono Capital (134) Vadnai Péter és Vadnai Tamás új névvel a Blue Curasso-val jelennek meg. A Fantomasso-t ettől az évtől Majthényi Szabolcs kormányozza.

A Magyar Bajnok a Yuppie 133 (Detre Szabolcs). Második a Blue Curasso (Vadnai Péter), harmadik az Asso le Mio (Eszes Tamás).

Az Európa Kupában ismét jól szerepel a Yuppie; a Német Bajnokságot megnyerik a Starnberg tavon és másodikok a Garda tavi Torbole-ban az Olasz Bajnokságon, így megnyerik másodszor az Európa Kupát. Az éves ranglista győztes a (133) Yuppie Avant-Garde k: Detre Szabolcs

 

2001 telén egy hajóval gyarapodik a flotta, a 124-es Vamp'O Grams Elmar tulajdonába kerül, és Challengerre változtatja a nevét. 2001-ben a Peecasso( Szilvássy Attila ) a Magyar Bajnok, második az Asso Le Mio       ( Eszes Tamás ), harmadik a Yuppie ( Detre Szabolcs ). Az Európa Kupában is jól szerepelnek a Magyarok. Monacóban Detréék 3., Kenesén Detréék 1., Eszesék 2.Kelemenék 3., Ausztriában   Detréék   2., Németországban Detréék 1., Assoluta( Gyenes Ákos ) 3. helyen végeznek. Az Európa bajnokságon Detréék remek vitorlázással MÁSODIKOK, és  ezzel megnyerik a 2001-évi Asso99 Európa Kupát. Az EB-n 6 db, a Centon 7db Magyar hajó szerepelt. Ősszel, két hajóval gyarapodott a mezőny. Nika Miklós megvásárolta a 82-es, régebben Fert, ma Rock Me Baby, nevű hajót, illetve Rózsa Béla megvásárolja az IFCO 1-et, új neve  Inkasso. Ezzel a hazai hajók száma 15-re emelkedett. Az éves ranglista győztes   a

(133) Yuppie Avant-Garde k: Detre Szabolcs

 

2000-ben megalakult az Asso Magyar Osztályszövetség, ahol Fonyó Károlyt választották meg osztálykapitánynak. Megtartották az első Asso Országos Bajnokságot ahol nagy fölénnyel nyert a (133) Yuppie Avant-Garde (Detre-Detre-Fonyó-Keller-Kisszölgyémi-Pallay), második a Kelemen Tamás vezette (145) Asso Le Mio, harmadik a (139) Peecasso Szilvássy Attilával a kormánynál. A Garda-tavi EB-n 6 magyar hajó vesz részt. A legjobb Magyar egység Detréék 8. helyen végeznek. Az éves ranglista győztes a (133) Yuppie Avant-Garde k: Detre Szabolcs

 

1999-ben további három hajóval bővült a hazai mezőny. Név szerint a 93-as  Ou Sali-val( Váradi Gábor, Vályi Géza ), a 72-es számú Peecassoval (Petrányi Zoltán ), és a 139-es HEY MAMBO-val ( Váradi Gyula ). 1999- ben a Yuppie és legénysége megnyerte az abszolút Kékszalagot, második lett a Yacht bajnokságon, és harmadik helyen végeztek a garda-tavi Asso99 EB.-n. 1999 végén elindult az "Asso-láz" Magyarországon. Ősszel és télen nem kevesebb mint 7 hajó érkezett hazánkba. Sorrendben: az 1- es történelmi hajó( Vályi Géza), a 63-as CAIPIRINHA ( Klaus Gerasch ), a 90-es Geki5, majd VOODOO ( Fekete Gábor ), a 104-es FANTOMASSO (Gulyás Gábor ), a 133-as "új" Yuppie Avant-Garde ( Fonyó Károly ), a 134-es Captain Blaubear, majd CHRONO CAPITAL ( Vadnai Péter ), a 143- as ex-Lievi hajó a CSIMBORASSZÓ (Fazakas György ) és a vadonatúj 145- ös ASSO LE MIO ( Lepp Gyula ). Történtek tulajdonosváltások is. A 92-es Yuppie-t megvette Somogyi Miklós és Stolz Tamás, feketére festette és ASSOLUTA lett a hajó neve. A 72-es PEECASSO-t Bereczky László  vásárolta meg, és COMPASSO-ra keresztelte. Párhuzamosan Petrányi Zoltán megvette a 139-es Hey Mambo-t, és a PEECASSO névvel látta el.  Az OU SALI-ból kiszállt Vályi Géza, helyére Zolnay György került. Később Vályi eladta az 1-es hajót az MKB-nak, és azóta a hajó alig versenyez.

 

1998

 

Magyarországra 1998-ban jutott el az első Asso, amit Fonyó Károly vásárolt Svájcból. A hajó akkori neve Assoluta, és sorszáma 92-es volt. A hajót Yuppie-Assoluta névvel látta el, és felújítatta. A hajót Detre Szabolcs, olimpiai bronzérmes vitorlázó kormányozta. Az első évben majd minden versenyt megnyertek itthon a Yacht osztályban. A Yacht osztályban denevéres nagyvitorlát, top genoát, és top spit használtak .

 

Külföldre is többször kiviszik a hajót; megnyernek egy Chiemsee regattát, negyedikek lettek a Garda tavi Centomiglián és hetedikek Pulában rendezett Asso99 EB.-n. A 98 év őszén 3 óra 50 perc idővel új Kenese - Keszthely gyorsasági rekordot állítanak fel. Ezen az őszön a Balatonra érkezik a második asso, - egyelőre versenyen kívül - a 93-as számú hajó.

wind_forecast.jpg
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
mvsz-logo-2022.png
vituki_kht.png
bottom of page